programma
Anda Jaleo programma deel 1
Pauze
Anda Jaleo programma deel 2
11. Anda Jaleo. Uit: Canciones Españolas Antiguas. Federico García Lorca
12. Sevillanas del Siglo XVIII. Uit: Canciones Españolas Antiguas. Federico García Lorca
13. Meisje van Goya. Tekst: Rik van Boeckel. Muziek: Pajaro Triste van Federico Mompou
14. De nachtegaal en het meisje. Solo van Arielle Vernède. Van de CD Goyescas. Muziek: E. Granados
15. La maja de Goya. Muziek: E. Granados
16. Autumn in New York. Gershwin meets Duke Ellington. 2e Prelude.
17. Ode aan Lorca. Tekst: Rik van Boeckel. Muziek: Gershwin. 3e Prelude
18. De koets van zwart water. Tekst: Rik van Boeckel. Bewerking van het gedicht Son van de zwarten op Cuba van Federico García Lorca. Muziek: Cuna van Federico Mompou
19. Youkali. Tekst: Roger Fernay. Muziek: Kurt Weill
20. Los Reyes de la Baraja. Canciones Españolas Antiguas. Federico García Lorca
21. Carmen. Tekst: Henri Meilhac/Ludovic Halévy. Muziek: Georges Bizet
22. Zeven bomen in Fuente Vaqueros. Tekst: Rik van Boeckel. Muziek: E.Granados. El Amor y La Muerte. Van de CD Goyescas van Arielle Vernède.
23. Para que quero yo mas vivir. Traditioneel Sefardisch. Arrangement: Rik van Boeckel
Hoe Andea Jaleo tot stand kwam!
In de muziektheatervoorstelling Anda Jaleo brengt Bel Cante in een nieuwe samenstelling op een gevarieerde manier verschillende werelden samen. In het programma Canción werden onder andere oude Spaanse liederen gebracht die waren verzameld door de beroemde Spaanse dichter Federico García Lorca. Deze liederen verschenen ook op het album Canción (2010). Met Anda Jaleo borduurt Bel Cante hier op voort en worden oude opnames van die liederen als uitgangspunt genomen, vertolkt door zangeres La Argentinita met Lorca op de piano.
Maar er wordt daarnaast een verbinding gemaakt met het werk van de Spaanse schilder Goya. Naast zangeres Paola Tuin en dichter/percussionist Rik van Boeckel maakt de alomgeprezen pianiste Arielle Vernède als gast deel uit van de groep. Ze wordt gezien als de beste pianiste van Nederland en trad diverse malen in het Concertgebouw op. Haar album Goyescas is een ode aan Goya. Theatraal komen hier 2 Spaanse grootheden samen, met de pianotoetsen schildert Bel Cante de gedichten van Lorca en de poëtische interpretaties van Van Boeckel. Zijn dichtkunst is een zoektocht naar Lorca en Goya. Beiden hebben op eigen wijze de Spaanse kunst en cultuur verrijkt. Net als de Spaanse componist Granados voor wie Goya's beroemde schilderij La Maja Desnuda uitgangspunt was voor een aantal composities die door Paola Tuin en Arielle Vernède worden uitgevoerd.
Het leven van zowel Granados als Lorca eindigde dramatisch. Granados' schip werd na een première in Amerika in 1916 op de terugweg getorpedeerd, een parallel met Lorca die vermoord werd aan het begin van de Spaanse burgeroorlog na zijn reizen naar New York en Cuba.
Muzikaal komen de klassieke achtergrond van Vernède, de Spaanse en Sefardische zang van Paola Tuin en de wereldmuziek- en percussie van Rik van Boeckel in Anda Jaleo samen. Paola Tuin en Rik van Boeckel kennen elkaar al jaren. Samen begonnen ze aan een zoektocht naar leven en dood van Lorca. Dit werd de aanzet tot een programma waarin Lorca's relatie met zijn moeder, zijn religieuze fascinaties, zijn jeugd in Fuente Vaqueros, zijn liefde voor Granada en zijn verblijf in New York en reis naar Cuba op een muzikale, theatrale en poëtische wijze voor het voetlicht worden gebracht.
Door de wonderlijke ontmoeting met Arielle Vernède in de CD-zaak Van Luiken in de Breestraat kwamen Lorca en Goya bij elkaar! Maar deze ontmoeting betekende voor Bel Cante ook een ommekeer door de hieruit voortvloeiende samenwerking met de pianiste die Paola en Rik op een ander spoor zette en met hen ging improviseren, met Paola Tuin's zangkunst en Van Boeckel's op Lorca en Goya geïnspireerde poëzie.
Paola Tuin zet voor Anda Jaleo haar dramaturgische kwaliteiten in en stimuleert Van Boeckel tot het schrijven van nieuwe poëzie, tot het spelen van diverse rollen en tot het creëren van nieuwe combinaties van muziek en poëzie. Samen zetten zij Arielle Vernède aan om te zoeken en te improviseren. En geven haar de ruimte voor solo piano composities. Zij gebruiken hun theatrale schilderdoos voor zowel muziek als teksten en hopen daarmee ook een jonger publiek aan te spreken.
Contact: Paola Tuin- Rijnzichtstraat 2- Leiden- (071)5310865
Email: paolatuin@gmail.com
fotografie Fred ROHDE Photo
BEL CANTE